پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182013
جايگاه توليد در برنامه ششم توسعه چيست؟
تاریخ انتشار : 1394/04/11 08:53:09
نمایش : 1221
براساس برنامه ششم توسعه کشور که از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شده ۱۹ محور کلي براي ارتقاء و توسعه بخش توليد کشور تعريف شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مقام معظم رهبري روزگذشته نقشه راه عملکرد بخش‌هاي مختلف کشور را قالب برنامه ششم توسعه ابلاغ کردند. اين سياست‌هاي کلي بر پايه‌ي محورهاي سه‌گانه‌ي «اقتصاد مقاومتي»، «پيشتازي در عرصه علم و فناوري» و «تعالي و مقاوم‌سازي فرهنگي» و با در نظر گرفتن واقعيتهاي موجود در صحنه داخلي و خارجي تنظيم شده است تا با تحقق اهداف برنامه ششم، به ارائه الگوي برآمده از تفکر اسلامي در زمينه پيشرفت که بکلّي مستقل از نظام سرمايه‌داري جهاني است، کمک کند.

در اين ميان مهم ترين محورهاي برنامه ششم توسعه براي تقويت بخش توليد که مورد تأکيد مقام معظم رهبري قرار گرفته است به شرح زير است:

۱- بهبود مستمر فضاي کسب و کار و تقويت ساختار رقابتي و رقابت‌پذيري بازارها.

۲- مشارکت و بهره‌گيري مناسب از ظرفيت نهادهاي عمومي غيردولتي با ايفاي نقش ملي و فراملي آنها در تحقق اقتصاد مقاومتي.

۳- گسترش و تعميق نظام جامع تأمين مالي و ابزارهاي آن (بازار پول، بازار سرمايه و بيمه‌ها) با مشارکت اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي و افزايش سهم مؤثر بازار سرمايه در جهت توسعه سرمايه‌گذاري و ثبات و پايداري و کاهش خطرپذيري فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي کشور با تأکيد بر ارتقاء شفافيت و سلامت نظام مالي.

۴- تأمين مالي فعاليت‌هاي خرد و متوسط به وسيله نظام بانکي.

۵- جذب سرمايه ايرانيان خارج از کشور و سرمايه‌گذاران خارجي با ايجاد انگيزه و مشوق‌هاي لازم.

۶-ارائه تسهيلات از منابع صندوق توسعه ملي به بخش‌هاي غيردولتي به صورت ارزي.

۷- سپرده‌گذاري ارزي حداکثر ۲۰ درصد از منابع ورودي صندوق، نزد بانک‌هاي عامل در قبال اخذ خط اعتباري ريالي از بانک‌هاي مذکور براي ارائه تسهيلات ريالي به بخش کشاورزي، صنايع کوچک و متوسط و تعاوني با معرفي صندوق توسعه ملي.

۸-حمايت از تأسيس شرکت‌هاي غيردولتي براي سرمايه‌گذاري در فعاليت‌هاي اکتشاف (نه مالکيت)، بهره‌برداري و توسعه ميادين نفت و گاز کشور بويژه ميادين مشترک در چارچوب سياستهاي کلي اصل

۹- تحقق کامل هدفمندسازي يارانه‌ها در جهت افزايش توليد، اشتغال و بهره‌وري، کاهش شدت انرژي و ارتقاء شاخص‌هاي عدالت اجتماعي

۱۰- افزايش ارزش افزوده از طريق تکميل زنجيره ارزش صنعت نفت و گاز و توسعه توليد کالاهاي داراي بازدهي بهينه (براساس شاخص شدت مصرف انرژي).

۱۱- دانش بنيان نمودن صنايع بالادستي و پايين‌دستي نفت و گاز با تأسيس و تقويت شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي طراحي، مهندسي، ساخت، نصب تجهيزات و انتقال فناوري به منظور افزايش خودکفايي.

۱۲- تقسيم کار و تعيين نقش ملي در مناطق، استان‌ها، نواحي و سواحل و جزاير کشور با رعايت الزامات آن در چارچوب سياست‌هاي کليِ مربوط، به منظور افزايش توليد ثروت ملي و حمايت دولت از سرمايه‌گذاري در مناطق کمتر توسعه يافته و روستايي.

۱۳- اتخاذ برنامه‌ها و اقدامات اجرايي جهت توسعه روستايي کشور براي تثبيت جمعيت و تشويق مهاجرت به مناطق روستايي و عشايري (کانون توليد و ارزش آفريني) با برنامه‌ريزي و مديريت بهينه در سطح ملي، منطقه‌اي و محلي، تعيين سهم واقعي در توزيع منابع و ارتقاء شأن و منزلت اجتماعي، ايجاد فرصت‌هاي جديد اقتصادي و حمايت‌هاي ويژه از فعاليت‌هاي کارآفريني و اشتغال‌زايي مزيت‌دار بومي و مقاوم‌سازي تأسيسات و زيرساخت‌ها و اماکن روستايي با تأکيد بر بند۹ سياست‌هاي کلي کشاورزي.

۱۴- افزايش نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌هاي صنعت، معدن و صنايع معدني و افزايش صادرات محصولات آن با اجراي سياست‌هاي کلي صنعت و معدن.

۱۵- دانش‌بنيان نمودن شيوه توليد و محصولات صنعتي و خدمات وابسته به آن، نشان‌سازي تجاري و تقويت حضور در بازارهاي منطقه و جهان.

۱۶- اولويت دادن به حوزه‌هاي راهبردي صنعتي (از قبيل صنايع نفت، گاز، پتروشيمي، حمل ونقل، مواد پيشرفته، ساختمان، فناوري اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دريا، آب و کشاورزي) و افزايش ضريب نفوذ فناوري‌هاي پيشرفته در آنها.

۱۷- اولويت دادن به تأمين مواد مورد نياز صنايع داخلي کشور با تأکيد بر تکميل ظرفيت زنجيره ارزش افزوده مواد معدني و اجراي بند ۳ سياست‌هاي کلي معدن.

۱۹-واگذاري طرح‌هاي جمع‌آوري، مهار، کنترل و بهره‌برداري از گازهاي همراه توليد در کليه ميادين نفت و تأسيسات صنعت نفت به مردم.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html